Jak mierzymy czas w klasie pierwszej?
Odpowiedzi na to pytanie szukały pierwszaki w czwartek 18 lutego 2021r. Podczas realizacji kolejnego etapu projektu edukacyjnego „Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka?”, dzieci przeprowadzały w klasie eksperymenty, poznając sposoby „Jak odmierzyć czas bez zegarka?”. Przed zajęciami uczniowie nie byli świadomi, że jest to możliwe – bez smartfonu/telefonu, zegarka czy budzika. Mimo znajomości działania zegara słonecznego czy klepsydry (której używają m.in. podczas mycia zębów), nie mogli tego pojąć.
W ramach wstępu dzieci obejrzały mini wykład astronoma. Wprowadził ich w problematykę zajęć. Przede wszystkim pokazał im i omówił działanie kilku przykładów przyrządów wykorzystywanych do mierzenia i odliczania czasu, jakie stosowane były jeszcze w średniowieczu. Po tym wstępie uczniowie z zainteresowaniem przystąpili do eksperymentowania – bardzo lubią taki sposób nauki.
Pierwszoklasiści podczas pracy odczytywali czas ze skonstruowanego przez siebie zegara słonecznego. Do przeliczania czasu służyło wykonane przez dzieci wahadło, którego wahnięcia kontrolnie zmierzyli stoperem. W kolejnych doświadczeniach uczniowie odmierzali upływający czas za pomocą klepsydr, które zrobiły z butelek i kaszy. Poznali również zasadę działania zegara wodnego. Po każdym doświadczeniu dzieci wyciągały wnioski, określały zalety i wady każdego przyrządu do pomiaru czasu, który badali.
Na koniec i podsumowanie zajęć każdy miał wykonać prace plastyczne. Za pomocą trzech obrazków trzeba było przedstawić, o czym były zajęcia. Zadanie dla niektórych okazało się niezbyt łatwe, ponieważ zajęcia były bardzo ciekawe, działo się bardzo dużo i trudno było im zdecydować, jakiego dokonać wyboru.
Kaszę wykorzystaną podczas doświadczeń dzieci zabrały do domu, by wsypać ją do karmników dla ptaków.
Zobacz zdjęcia.
Autor: Bogusława Paszowska