Nasza szkoła realizuje projekt „Laboratoria Przyszłości”.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne
i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
https://www.gov.pl/web/laboratoria/uchwala
https://www.gov.pl/web/laboratoria
W ramach programu szkoła zakupiła m. in. sprzęt:
- Drukarkę 3D FlashforgeAdventurer EDU Lite z kursemTinkercad,
- Mikrokontroler Arduino zestaw
- Stacja lutownicza HOT AIR z grotem 2w1,
- Aparat fotograficzny Sony RX100 III,
- Statyw do aparatu i kamery,
- Zestaw lamp światła ciągłego GlareOne,
- Mikrofon kierunkowy SaramonicVmic-Mini,
- MikroportSaramonicBlink 500 B1,
- Gimbal do aparatu fotograficznego i kamery,
- Laptop AcerTravel Mate,
- Okulary VR wirtualne laboratorium przedmiotowe zestaw ClassVR Premium VRP8, Licencja 3 lata dostęp do portalu inteligencja.
- Opiekacz, mikser a także
- klocki mały mechanik koła zębate i Clicks Rollerbox.
Powyższy sprzęt będzie wykorzystany na zajęciach informatycznych, przedmiotowych oraz na zajęciach kółka fotograficzno-filmowego.
Drukarka 3d wraz z laptopem pozwoli na wydruk m. in. własnych, stworzonych przez uczniów projektów, narzędzi dydaktycznych i pomocy naukowych, pamiątek, nagród i upominków – z gotowych projektów, jak i stworzonych podczas zajęć, elementów makiet, wynalazków i modeli, które mogą zostać wykorzystane podczas lekcji, w pracy projektowej lub prezentacji.
System Class VR zostanie wykorzystany do realizacji podstawy programowej z wielu przedmiotów m.in. w pracowni matematycznej, chemicznej, fizycznej, przyrodniczej, biologicznej, geograficznej, językowej i historycznej. Dzięki mikrokontrolerowi Arduino uczniowie będą mieli możliwość nauki programowania oraz poszerzą swoją wiedzę z zakresu elektroniki i nowoczesnej technologii.
Stacja lutownicza HOT AIR umożliwi naukę lutowania podczas zajęć technicznych
Aparat fotograficzny z funkcją nagrywania oraz akcesoria w postaci; statywu, lamp, mikrofonu, mikroporytu i gimablu umożliwi naukę fotografowania i filmowania oraz pozwoli stworzyć niezapomniane materiały z życia szkoły i uczniów.
Roboty Photon wraz z tabletami i aplikacją Edu będą wykorzystywane do realizowania podstawy programowej dla różnych przedmiotów zgodnie
z wymaganiami określonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Dzięki stale rozwijanej i aktualizowanej bazie scenariuszy dostępnej online na platformie Photon Education, roboty mogą zostać wykorzystane również do nauki matematyki, geografii, fizyki czy nawet języków. Robot edukacyjny Photon Edu sprawdzi się także jako urządzenie wspierające rozwój dzieci w świetlicy szkolnej, bibliotece oraz podczas zajęć specjalnych.
Koordynator projektu: Irena Stępniewska
Raport – podsumowanie II semestru, rok szkolny 2023/2024:
Laboratorium przyszłości – podsumowanie II semestru roku szkolnego 2023/2024
Raport – podsumowanie I semestru, rok szkolny 2023/2024:
Raport Luty 2024 r.
Raport Styczeń 2024 r.
Raport Grudzień 2023 r.
Raport Listopad 2023 r.
Raport Marzec
Raport Luty
Raport Styczeń
Raport Grudzień
„Balladyna” Juliusza Słowackiego w klasie ósmej – escape room z użyciem Photonów.
Raport Listopad
Raport Październik
Raport Wrzesień
20 września 2022 roku w Szkole Podstawowej nr 5 w Redzie odbyło się szkolenie z obsługi robotów Photon. Szkolenie przeprowadziła Pani Maja przedstawiciel firmy Moje Bambino, wyposażającej szkołę w sprzęt w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Szkolenie odbyło się w dwóch 45 minutowych blokach po to, aby mogło skorzystać z niego jak najwięcej nauczycieli. Podczas spotkania nauczyciele nabyli umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć przy pomocy robota Photon. Wykorzystując przy tym aplikację Photon Edu oraz specjalne maty.
Roboty Photon wraz z tabletami i aplikacją Edu będą wykorzystywane do realizowania podstawy programowej dla różnych przedmiotów zgodnie z wymaganiami określonymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzięki stale rozwijanej i aktualizowanej bazie scenariuszy dostępnej online na platformie Photon Education, roboty będą mogły zostać wykorzystane przez nauczycieli matematyki, geografii, fizyki czy nawet języków. Robot edukacyjny Photon Edu sprawdzi się także, jako urządzenie wspierające rozwój dzieci w świetlicy szkolnej, bibliotece oraz podczas zajęć specjalnych.
Autor: Agnieszka Hajkowicz