Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie
z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
a także ograniczanie i likwidowanie czynników, które blokują ten rozwój
i zaburzają zdrowy styl życia.
Cele profilaktyki:
- Nabywanie przez uczniów ważnych umiejętności psychospołecznych (osobistych i społecznych).
- Dostarczanie uczniom informacji na temat zagrożeń związanych
z korzystaniem z mediów oraz towarzyszących zażywaniu substancji zmieniających świadomość.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
Spodziewane efekty:
- Uczeń wykazuje kreatywną postawę wobec rozwiązywania problemów.
- Umie efektywnie porozumiewać się w grupie.
- Potrafi podejmować decyzje.
- Stosuje zdobytą wiedzę w praktyce.
- Umie opanować negatywne uczucia i wyrażać emocje
bez używania agresji.
- Potrafi oprzeć się naciskom grupy.
- Wie, jak należy bezpiecznie korzystać z komputera i Internetu.
- Wie jakie skutki wywołują substancje psychoaktywne.
- Jest krytyczny wobec mediów.
- Preferuje korzystne dla zdrowia formy spędzania czasu wolnego.
Lp. |
Zadania
|
Sposób realizacji
|
Realizatorzy
|
1. |
Budowanie poczucia własnej wartości |
- Warsztaty zajęciowe z udziałem pedagoga;
- Karty samooceny;
- Pogadanki z elementami dyskusji;
- Indywidualne rozmowy z uczniami;
- Udział uczniów w konkursach, zawodach;
- Wystawy prac uczniów;
- Możliwość wyboru zadań i ćwiczeń w czasie lekcji;
- Nagrody i pochwały udzielane uczniom przez nauczycieli;
- Dobór celów nauczania i prowadzenie zajęć
w taki sposób, aby wszyscy uczniowie mogli odnieść sukces;
- Dzielenie się z rodzicami pozytywnymi uwagami o dzieciach;
- Okazywanie zainteresowania, poznanie szczególnych umiejętności każdego ucznia;
- Zwracanie się do wszystkich dzieci
po imieniu.
|
- wychowawcy
- pedagog
- psycholog
- nauczyciele przedmiotów
- pozostali pracownicy szkoły
|
2. |
Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów
|
- Trening zachowań asertywnych;
- Filmy, spektakle, literatura;
- Drama;
- Pogadanki z elementami dyskusji;
- Indywidualne rozmowy z uczniami.
|
- wychowawcy
- pedagog
- psycholog
- policja
- nauczyciel języka polskiego
|
3. |
Wyrabianie nawyków bezpiecznych zachowań
w szkole
i poza nią |
- Zaznajomienie uczniów z budynkiem szkolnym i najbliższą okolicą.
- Prace plastyczne;
- Pogadanki na temat niebezpiecznych zabaw
i ryzykownych zachowań;
- Film edukacyjny.
|
- wychowawca klasy I
- wychowawcy klas I-III
- policja
- wychowawcy klas IV- VI
- pedagog
- psycholog
|
4.
|
Radzenie sobie
z własną złością
i agresją |
- Warsztaty poświęcone wyrażaniu uczuć;
- Pogadanki z elementami dyskusji;
- Indywidualne rozmowy z uczniami;
- Zwracanie uwagi na zachowanie dzieci w czasie lekcji i na przerwach;
- Spektakle;
- Poszukiwanie nie agresywnych metod rozwiązywania konfliktów;
- Współpraca z rodzicami;
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.
|
- Pedagog
- psycholog
- wychowawcy
- nauczyciele przedmiotów
|
5. |
Kształtowanie świadomych postaw wobec zagrożeń
i problemów współczesnego świata |
- Pogadanki na temat bezpiecznego korzystania
z urządzeń w gospodarstwie domowym;
- Uczulenie uczniów na zachowywanie bezpieczeństwa w kontaktach
z nieznajomymi;
- Spektakle;
- Zajęcia warsztatowe z udziałem pedagoga.
|
- wychowawcy
- pedagog
- psycholog
- nauczyciel techniki
- przyrody,
języka polskiego
- opiekun samorządu uczniowskiego
|
6. |
Uświadomienie skutków palenia papierosów
i zażywania substancji zmieniających świadomość
|
- Ankiety;
- Filmy i spektakle dotyczące uzależnień;
- Pogadanki z elementami dyskusji;
- Współpraca z policją;
- Wykorzystanie programów profilaktycznych;
- Informowanie o formach pomocy osobom uzależnionym.
|
- Pedagog
- psycholog
- wychowawcy
- nauczyciel przyrody
|
7. |
Przeciwdziałanie negatywnym wpływom mediów |
- Pogadanki z elementami dyskusji;
- Kształcenie umiejętności dokonywania wyboru odpowiednich programów, filmów, gier komputerowych;
- Wdrażanie do dobrego i sprzyjającego zdrowiu organizowania zajęć w czasie wolnym;
- Kształcenie umiejętności krytycznej oceny treści reklam;
- Uświadamianie dzieciom różnicy między rzeczywistością kreowaną a realnym życiem.
|
- nauczyciel języka polskiego
- wychowawcy
|
8. |
Pomoc
w przezwyciężaniu trudności
w nauce szkolnej |
- Kierowanie dzieci na badania psychologiczno-pedagogiczne;
- Realizowanie zaleceń Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;
- Organizowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, wyrównawczych
i logopedycznych;
- Indywidualna pomoc uczniom
ze strony nauczyciela przedmiotu;
- Informowanie rodziców o kłopotach w nauce dziecka;
- Współpraca z pedagogiem szkolnym.
|
- wychowawcy
- nauczyciele przedmiotów
- pedagog
|
9. |
Dostarczanie pozytywnych wzorców zachowań
i propagowanie zdrowego
stylu życia |
- Udział dzieci w zajęciach pozalekcyjnych;
- Organizowanie wspólnych wyjść, wyjazdów
do kina, teatru i na wystawy;
- Udział w imprezach sportowych
na terenie szkoły i poza nią;
- Organizowanie w szkole uroczystości
i imprez o charakterze środowiskowym
np. Wigilia Seniora;
- Kierowanie uczniów na zajęcia
do świetlicy opiekuńczo-wychowawczej;
- Pogadanki z elementami dyskusji dotyczące zdrowego stylu życia;
- Prace plastyczne, gazetki szkolne promujące zdrowie.
|
- wychowawcy
- nauczyciele przedmiotów
- wychowawcy świetlicy
- dyrektor szkoły
|
10. |
Prowadzenie zajęć z dziećmi
z rodzin dysfunkcyjnych
w ramach świetlicy opiekuńczo-wychowawczej
|
- Gry i zabawy grupowe;
- Zajęcia w kręgu;
- Wykorzystanie dramy;
- Zajęcia plastyczne;
- Zajęcia teatralne;
- Zajęcia prowadzone metodą Paula Dennisona;
- Organizowanie wyjść i wyjazdów;
- Pomoc w odrabianiu lekcji.
|
|
11. |
Pedagogizacja rodziców |
- Indywidualne konsultacje;
- Udzielanie informacji o adresach
i telefonach osób i instytucji zajmujących się problemami dzieci lub problemami uzależnień.
|
- wychowawcy
- pedagog szkolny
|
„Żyjemy w Bożym świecie”, klasa I
Wydawnictwo Jedność
AZ-11-01/12-KI-1/12