Program profilaktyki

SZKOLNY  PROGRAM  PROFILAKTYKI  W  SZKOLE  PODSTAWOWEJ  NR 5 W  REDZIE

NA ROK SZKOLNY 2016/17

 

Profilaktyka to proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie
z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
a także ograniczanie i likwidowanie czynników, które blokują ten rozwój
i zaburzają zdrowy styl życia.

 

Cele profilaktyki:

 

  1. Nabywanie przez uczniów ważnych umiejętności psychospołecznych (osobistych i społecznych).
  2. Dostarczanie uczniom informacji na temat zagrożeń związanych
    z korzystaniem z mediów oraz towarzyszących zażywaniu substancji zmieniających świadomość.
  3. Promowanie zdrowego stylu życia.

 

Spodziewane efekty:

 

  • Uczeń wykazuje kreatywną postawę wobec rozwiązywania problemów.
  • Umie efektywnie porozumiewać się w grupie.
  • Potrafi podejmować decyzje.
  • Stosuje zdobytą wiedzę w praktyce.
  • Umie opanować negatywne uczucia i wyrażać emocje
    bez używania agresji.
  • Potrafi oprzeć się naciskom grupy.
  • Wie, jak należy bezpiecznie korzystać z komputera i Internetu.
  • Wie jakie skutki wywołują substancje psychoaktywne.
  • Jest krytyczny wobec mediów.
  • Preferuje korzystne dla zdrowia formy spędzania czasu wolnego.

 

 

 

 

 

 

Lp.

      Zadania

    Sposób realizacji

  Realizatorzy

 

1.

 

Budowanie poczucia własnej wartości

 

  • Warsztaty zajęciowe z udziałem pedagoga;
  • Karty samooceny;
  • Pogadanki z  elementami dyskusji;
  • Indywidualne rozmowy z uczniami;
  • Udział uczniów w konkursach, zawodach;
  • Wystawy prac uczniów;
  • Możliwość wyboru zadań i ćwiczeń w czasie lekcji;
  • Nagrody i pochwały udzielane uczniom  przez nauczycieli;
  • Dobór celów nauczania i prowadzenie zajęć
    w taki sposób, aby wszyscy uczniowie mogli odnieść sukces;
  • Dzielenie się z rodzicami pozytywnymi uwagami o dzieciach;
  • Okazywanie zainteresowania, poznanie szczególnych umiejętności każdego ucznia;
  • Zwracanie się do wszystkich dzieci
    po imieniu.

 

 

  • wychowawcy
  • pedagog
  • psycholog
  • nauczyciele przedmiotów
  • pozostali pracownicy szkoły
 

2.

 

Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji
i rozwiązywania problemów

 

 

  • Trening zachowań asertywnych;
  • Filmy, spektakle, literatura;
  • Drama;
  • Pogadanki z elementami dyskusji;
  • Indywidualne rozmowy z uczniami.
 

  • wychowawcy
  • pedagog
  • psycholog
  • policja
  • nauczyciel języka polskiego
 

3.

 

Wyrabianie nawyków bezpiecznych zachowań
w szkole
i poza nią

 

  • Zaznajomienie uczniów z budynkiem szkolnym i najbliższą okolicą.
  • Prace plastyczne;
  • Pogadanki na temat niebezpiecznych zabaw
    i ryzykownych zachowań;
  • Film edukacyjny.

 

 

  • wychowawca klasy I
  • wychowawcy klas I-III
  • policja
  • wychowawcy klas IV- VI
  • pedagog
  • psycholog

 

 

4.

 

 

Radzenie sobie
z własną złością
i agresją

 

  • Warsztaty poświęcone wyrażaniu uczuć;
  • Pogadanki z elementami dyskusji;
  • Indywidualne rozmowy z uczniami;
  • Zwracanie uwagi na zachowanie dzieci w czasie lekcji i na przerwach;
  • Spektakle;
  • Poszukiwanie nie agresywnych metod rozwiązywania konfliktów;
  • Współpraca z rodzicami;
  • Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną.

 

 

  • Pedagog
  • psycholog
  • wychowawcy
  • nauczyciele przedmiotów
 

5.

 

Kształtowanie świadomych postaw wobec zagrożeń
i problemów współczesnego świata

 

  • Pogadanki na temat bezpiecznego korzystania
    z urządzeń w gospodarstwie domowym;
  • Uczulenie uczniów na zachowywanie bezpieczeństwa w kontaktach
    z nieznajomymi;
  • Spektakle;
  • Zajęcia warsztatowe z udziałem pedagoga.
 

  • wychowawcy
  • pedagog
  • psycholog
  • nauczyciel techniki
  • przyrody,
    języka polskiego
  • opiekun samorządu uczniowskiego
 

6.

 

Uświadomienie skutków palenia papierosów
i zażywania substancji zmieniających świadomość

 

 

  • Ankiety;
  • Filmy i spektakle dotyczące uzależnień;
  • Pogadanki z elementami dyskusji;
  • Współpraca z policją;
  • Wykorzystanie programów profilaktycznych;
  • Informowanie o formach pomocy osobom uzależnionym.

 

 

  • Pedagog
  • psycholog
  • wychowawcy
  • nauczyciel przyrody
 

7.

 

Przeciwdziałanie negatywnym wpływom mediów

 

  • Pogadanki z elementami dyskusji;
  • Kształcenie umiejętności dokonywania wyboru odpowiednich programów, filmów, gier komputerowych;
  • Wdrażanie do dobrego i sprzyjającego zdrowiu organizowania zajęć w czasie wolnym;
  • Kształcenie umiejętności krytycznej oceny treści reklam;
  • Uświadamianie dzieciom różnicy między rzeczywistością kreowaną a realnym życiem.

 

 

 

 

 

 

 

  • nauczyciel języka polskiego
  • wychowawcy
 

8.

 

Pomoc
w przezwyciężaniu trudności
w nauce szkolnej

 

  • Kierowanie dzieci na badania psychologiczno-pedagogiczne;
  • Realizowanie zaleceń Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;
  • Organizowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, wyrównawczych
    i logopedycznych;
  • Indywidualna pomoc uczniom
    ze strony nauczyciela przedmiotu;
  • Informowanie rodziców o kłopotach w nauce dziecka;
  • Współpraca z pedagogiem szkolnym.

 

 

  • wychowawcy
  • nauczyciele przedmiotów
  • pedagog
 

9.

 

Dostarczanie pozytywnych wzorców zachowań
i propagowanie zdrowego
stylu życia

 

  • Udział dzieci w zajęciach pozalekcyjnych;
  • Organizowanie wspólnych wyjść, wyjazdów
    do kina, teatru i na wystawy;
  • Udział w imprezach sportowych
    na terenie szkoły i poza nią;
  • Organizowanie w szkole uroczystości
    i imprez o charakterze środowiskowym
    np. Wigilia Seniora;
  • Kierowanie uczniów na zajęcia
    do świetlicy opiekuńczo-wychowawczej;
  • Pogadanki z elementami dyskusji dotyczące zdrowego stylu życia;
  • Prace plastyczne, gazetki szkolne promujące zdrowie.

 

 

  • wychowawcy
  • nauczyciele przedmiotów
  • wychowawcy świetlicy
  • dyrektor szkoły
 

10.

 

Prowadzenie zajęć z dziećmi
z rodzin dysfunkcyjnych
w ramach świetlicy opiekuńczo-wychowawczej

 

 

  • Gry i zabawy grupowe;
  • Zajęcia w kręgu;
  • Wykorzystanie dramy;
  • Zajęcia plastyczne;
  • Zajęcia teatralne;
  • Zajęcia prowadzone metodą Paula Dennisona;
  • Organizowanie wyjść  i wyjazdów;
  • Pomoc w odrabianiu lekcji.
 

  • wychowawcy świetlicy
 

11.

 

Pedagogizacja rodziców

 

  • Indywidualne konsultacje;
  • Udzielanie informacji o adresach
    i telefonach osób i instytucji zajmujących się problemami dzieci lub problemami uzależnień.

 

 

  • wychowawcy
  • pedagog szkolny

 

 

„Żyjemy w Bożym świecie”, klasa I

Wydawnictwo Jedność

AZ-11-01/12-KI-1/12