Lekcja otwarta „Picturebooki -terapeutyczna moc książek”

 

Lekcja otwarta „Picturebooki -terapeutyczna moc książek”

„W kieszonce” autor Iwona Chmielewska

Jak zainteresować dzieci czytaniem? Jak pokazać im świat zawarty w książkach? Jak nauczyciele mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie z emocjami? Na tak postawione pytania, można z łatwością znaleźć odpowiedź. Wystarczy zajrzeć do propozycji książek obrazkowych, które proponuje nam pani Iwona Chmielewska.

Tym razem 13 stycznia, wspólnie z klasą 3a podczas drugiej z serii lekcji otwartej realizowanej na podstawie innowacji pedagogicznej pt. „Picturebooki- terapeutyczna moc książek”, omawialiśmy pozycję pt.” W kieszonce”. Warto wspomnieć, że Picturebook Iwony Chmielewskiej pt.” W kieszonce” został trzykrotnie nagrodzony w kategorii książka obrazkowa, Pióra Fredry 2015, Dobre Strony 2015, Książka Roku Polskiej Sekcji IBBY 2015.

Picturebook stanowi znakomitą inspirację do rozwijania dziecięcej wyobraźni. Artystka samymi ilustracjami zachęca do wspaniałej zabawy i samodzielnego uzupełnienia zawartości kieszonek. Dużo radości sprawiła uczniom sama zabawa  w zgadywanie, do której autorka zaprasza dziecko i towarzyszącego mu w lekturze dorosłego. Iwona Chmielewska, jak magik z cylindra, wyjmuje z dziecięcych kieszonek coraz to bardziej zdumiewające rzeczy. Pada więc pytanie: „Co Jaś ma dziś w kieszonce?” Odpowiedź jest za każdym razem inna, zaskakująca, nieoczywista. Pomysłów na to co znajduje się w kieszonce było wiele, ponieważ uczniowie naprawdę byli gotowi na to by znaleźć odpowiedź na pytanie. Niektórym nawet to udało się, innym zajęcia pozostaną na długo w pamięci.

Aby przedłużyć klimat serdecznej zabawy, uczniowie otrzymali fartuszek z kieszonką do ozdobienia według własnego pomysłu. Inspiracją do tego zadania miał być krótki filmik o tym jak powstał projekt książki wykonany przez samą autorkę. https://www.youtube.com/watch?v=cFiy_BPCBUY. Uczniowie w ramach zajęć plastycznych mieli stworzyć własny projekt i podarować go komuś bliskiemu. Mogli wykazać się wyobraźnią, pomysłowością, twórczością do której zachęcała książka. Była to doskonała okazja do pracy nad emocjami. Interpretacja książki miała w sposób nieoczywisty zachęcić uczniów do dobrej zabawy oraz spontanicznego wyrażania emocji. Pomysłów na wykonanie fartuszków było wiele, wszystkie różne, ciekawe, zaskakujące. Można obejrzeć na załączonych zdjęciach, do czego zachęcam.

Autor: Agnieszka Hajkowicz

Może i to Cię zainteresuje...